Praktische zaken
Schooltijden
Dag | Tijd | Groep 1 t/m 4 | Groep 5 t/m 8 | TSO |
---|---|---|---|---|
Maandag | 8.30u – 15.00u | 8.30u – 15.00u | 8.30u – 15.00u | 12.00u – 13.00u |
Dinsdag | 8.30u – 15.00u | 8.30u – 15.00u | 8.30u – 15.00u | 12.00u – 13.00u |
Woensdag | 8.30u – 12.15u | 8.30u – 12.15u | 8.30u – 12.15u | – |
Donderdag | 8.30u – 15.00u | 8.30u – 15.00u | 8.30u – 15.00u | 12.00u – 13.00u |
Vrijdag | 8.30u – 15.00u (groep 5 t/m 8) |
8.30u – 12.00u | 8.30u – 15.00u | 12.00u – 13.00u |
Vakanties en studiedagen
Vakantierooster en studiedagen | |||
vakantie/vrije dag | eerste dag | laatste dag | wie |
1e schooldag | 2-9-2024 | groep 1 – 8 | |
Studiedag onderbouw | 2-10-2024 | groep 1 – 4 | |
Herfstvakantie | 28-10-2024 | t/m 1-11-2024 | groep 1 – 8 |
Studiedag | 4-11-2024 | groep 1 – 8 | |
Sinterklaas continu tot 14 u | 5-12-2024 | groep 1 – 8 | |
Studiedag onderbouw | 6-12-2024 | groep 1 – 4 | |
Kerstvakantie | 20-12-2024 | t/m 3-1-2025 | groep 1 – 8 |
Voorjaarsvakantie | 17-2-2025 | t/m 21-2-2025 | groep 1 – 8 |
Studiedag | 12-3-2025 | groep 1 – 8 | |
Goede Vrijdag | 18-4-2025 | groep 1 – 8 | |
Meivakantie | 21-4-2025 | t/m 5-5-2025 | groep 1 – 8 |
Hemelvaart | 29-5-2025 | t/m 30-5-2025 | groep 1 – 8 |
2e Pinksterdag | 9-6-2025 | groep 1 – 8 | |
Studiedag | 18-6-2025 | groep 1 – 8 | |
Zomervakantie | 11-7-2025 | t/m 22-8-2025 | groep 1 – 8 |
Verzuim en verlof
Voor extra verlof buiten de schoolvakanties om heeft u toestemming nodig van de schooldirecteur. U kunt een aanvraag doen via een verlofformulier. Meer informatie over de verlofregeling en de leerplicht vindt u bij “Verlofaanvraag en leerplicht”.
Er wordt geen verlof gegeven voor:
- familiebezoek in het buitenland
- vakantie in een goedkopere periode
- vakantie onder schooltijd bij gebrek aan andere boekingsmogelijkheden
- eerder vertrek of latere terugkeer i.v.m. drukte in het verkeer
- andere kinderen die in het gezin vrij zijn.
De directie van de school is verplicht om bij de leerplichtambtenaar een melding te doen van ongeoorloofd schoolverzuim.
Scholen zijn verplicht om ongeoorloofd schoolverzuim te melden bij de leerplichtambtenaar. Ongeoorloofd schoolverzuim betekent dat een leerling afwezig is van school zonder een geldige reden, en zonder toestemming van de school of leerplichtambtenaar. Soms kan een leerling niet naar school en is er sprake van geoorloofd schoolverzuim. Dat betekent dat een leerling afwezig is van school met een geldige reden, en met toestemming van de school of leerplichtambtenaar. Op de website van de Rijksoverheid (www.rijksoverheid.nl) staat wanneer er sprake is van geoorloofd verzuim.
Is het niet mogelijk om tijdens schoolvakanties op vakantie te gaan? Vraag in uitzonderlijke gevallen toestemming bij de schoolleiding voor verlof buiten schoolvakanties.
Ga voor meer informatie naar: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-enantwoord/leerplicht-schoolvakanties.
Op deze manier meldt u uw kind ziek: Via ons ouderportaal of telefonisch Op deze manier vraagt u verlof aan voor uw kind: Aanvraagformulier ligt bij de administratie.
Voor andere religieuze feestdagen ( zoals Chanoeka, Suikerfeest e.a.) dan dat de school heeft gepland, geldt dat één dag verlof, per feest, wordt toegestaan. Hiervoor volstaat een bericht via het ouderportaal aan de administratie.
Communicatie naar ouders
Algemeen
Ouders en school houden elkaar veelal op de hoogte via het ouderportaal. Ouders downloaden een app op hun telefoon en kunnen berichten versturen en ontvangen. School stuurt de meeste informatie via dit portaal.
Informatieavond
Aan het begin van het schooljaar is er een avond gepland waarop informatie verstrekt wordt over wat aan de orde komt in de desbetreffende groep en waarbij uitleg wordt gegeven over de werkwijze binnen de groep. Voor de ouders van nieuwe kleuters is er in februari een extra informatieavond.
In de eerste periode nodigen we alle ouders en kinderen uit voor een kennismakingsgesprek met de nieuwe leerkracht. In het najaar heeft u de gelegenheid om nog een extra 10min. gesprek aan te vragen. Tussendoor is de leerkracht via het Ouderportaal te bereiken voor uw vragen.
Rapport spreekavond
Tweemaal per jaar heeft u de mogelijkheid om de vorderingen van uw kind te bespreken tijdens de 10-minuten gesprekken. We verwachten alle ouders n.a.v. het eerste rapport, het tweede gesprek in juni is facultatief. De rapporten worden in februari en juni uitgereikt.
Nieuwsbrief
5 keer per jaar verschijnt onze PS digitaal op het ouderportaal met daarin actuele informatie.
Overig
Een schoolproject wordt vaak afgesloten met een presentatie van het werk van de kinderen. U wordt hier voor uitgenodigd.
Een paar keer per jaar is er een open podium. De data staan op het ouderportaal.
Ouderparticipatie
Algemeen
Het contact met ouders is van essentieel belang. De kleinschaligheid van de school maakt het mogelijk om snel contact te leggen. Leerkrachten en ouders vinden elkaar snel op geplande en ongeplande momenten. Ouders participeren o.a. tijdens activiteiten en excursies, in de bibliotheek, in de ouderraad en in de medezeggenschapsraad. We organiseren regelmatig koffie-ochtenden om te horen hoe ouders denken over bepaalde onderwerpen.
Ouderportaal
Ouders en school houden elkaar veelal op de hoogte via het ouderportaal. Ouders downloaden een app op hun telefoon en kunnen berichten versturen en ontvangen. School stuurt de meeste informatie via dit portaal.
Ouderraad
Een groep ouders vormt samen met twee leerkrachten de ouderraad. Deze groep houdt zich bezig met het organiseren van verschillende activiteiten die ons onderwijs extra fraai maken. Zij speelt een rol tijdens de vieringen voor kinderen en hun ouders. De ouderraad beheert ook de inbreng van de vrijwillige ouderbijdrage. Deze bedraagt €60 per jaar per kind. Hier wordt o.a. het schoolreisje gedeeltelijk van betaald maar ook een deel van de Sinterklaas-, Kerst- en Paasviering.
Medezeggenschapsraad
Ouders die zich graag met het beleid van de school bezighouden kunnen na democratisch gekozen te zijn door andere ouders, een aantal jaar plaatsnemen in de Medezeggenschapsraad. Hierin trekken zij op met een aantal personeelsleden. De MR bevraagt, informeert en adviseert de schoolleiding. Op bepaalde punten heeft de MR instemmingsrecht. Ouders en medewerkers houden de schoolleiding scherp en zijn een waardevolle gesprekspartner.
Taalcafé
In samenwerking met het wijkcentrum Participe, organiseren wij wekelijks op vrijdagochtend een Taalcafé in onze schoolbibliotheek. Hier ontmoeten niet-Nederlands sprekende en Nederlandssprekende ouders elkaar op een informele manier onder het genot van een kop koffie/thee. Ongedwongen maar met resultaat om de drempel te verlagen om Nederlands te leren en te durven spreken. Tevens wordt de ouderparticipatie hiermee vergroot.
Opvangpartners
Onze TSO partner is Woest Zuid. Ouders betalen een bijdrage zodat we de tussenschoolse opvangorganisatie kunnen bekostigen.
Naschoolse opvang wordt door ouders zelf geregeld. Organisaties waar kinderen van onze school naartoe gaan zijn: Kinderrijk, Partou, KindZijn.
Klachtenprocedure
STAP 1 – Probleem bespreken
Heb je een klacht over school? Bespreek deze eerst met de betrokken persoon, eventueel samen een van onze interne vertrouwenspersoon van school.
Marlene de Jong m.dejong@ogamstelland.nl
Lilian Roos l.roos@ogamstelland.nl
STAP 2 – Bespreek het met de directie
Helpt het eerste gesprek niet? Bespreek het dan met de directie van school, eventueel (weer) met de hulp van de interne vertrouwenspersoon.
STAP 3 – Externe hulp inschakelen
Nog geen oplossing gevonden? Neem dan contact op met de externe vertrouwenspersoon voor een luisterend oor en advies over de verder te volgen route:
Externe Vertrouwenspersoon Pepita David 06-55 32 65 39 p.david@dtconnect.nl
Daarna kun je een klacht indienen bij het bestuur van Onderwijsgroep Amstelland. Er volgt een gesprek (hoor en wederhoor), en een besluit vanuit het bestuur. Dit besluit wordt teruggekoppeld aan de directie van school.
Onderwijsgroep Amstelland
Kalkbranderij 2, 1185 ZX Amstelveen
klachten@ogamstelland.nl
STAP 4 – Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs (GCBO)
Is het nog steeds niet opgelost? Of wil je de klacht direct naar de klachtencommissie sturen? Dan kun je een klacht indienen bij: A. De Geschillencommissie voor algemene klachten, of B. De Vertrouwensinspecteur voor zaken zoals seksuele intimidatie, radicalisering of ernstig pesten.
Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs (GCBO)
De Vertrouwensinspecteur 0900-1113111
STAP 5 Burgerlijke rechter
Nog steeds niet tot een oplossing kunnen komen met elkaar? Dan kun je als laatste stap de burgerlijke rechter inschakelen
De volledige klachtenregeling vindt u bij Belangrijke documenten.
Belangrijke documenten
Hier vindt u verschillende belangrijke documenten die u kunt raadplegen voor meer informatie, inzicht in de regels en procedures van Het Palet.
Schoolplan
Op dit moment werken wij aan nieuw schoolplan voor 2025-2026. Leidend hierin is het strategisch koersplan van Onderwijsgroep Amstelland.
De waarden waaruit wij allen werken zijn:
- Vakmanschap
- Verbinding
- Verder kijken
De thema’s waar alle scholen van OGA zich de komende jaren mee bezig houden zijn:
- Basisvaardigheden en kennis: Burgerschap, Taal, Rekenen en Digitale geletterdheid
- Gelijke kansen in een inclusieve samenleving.
- Een lerende en professionele organisatie.
In het schoolplan dat binnenkort verschijnt, leest u waar wij ons als school de komende vier jaar specifiek op richten en waar we concreet aan werken.
Schoolgids
De schoolgids bevat naast een uitgebreide schoolbeschrijving ook zoveel mogelijk actuele en praktische informatie over de school. Het is bedoeld voor ouders en andere betrokkenen van onze school.
Plan sociale veiligheid (Anti-pestprotocol)
In dit plan leest u hoe wij werken aan de fysieke en sociale veiligheid van leerlingen en collega’s. Onderdeel van dit plan zijn een beschrijving van onze aanpak van pestgedrag en het gedragsprotocol.
School ondersteuningsprofiel (SOP)
Onze school heeft beschreven hoe wij onze ondersteuning hebben georganiseerd om het onderwijs voor onze leerlingen zo passend mogelijk te maken.
AVG en privacy regelgeving
Hierin staat beschreven hoe we als school veilig omgaan met gegevens over leerlingen en ouders.
Functionaris gegevensbescherming voor Onderwijsgroep Amstelland is Wilma van Drunen. Zij is bereikbaar via w.vandrunen@ogamstelland.nl
Protocol schorsing en verwijdering
Gelukkig komt een schorsing of verwijdering zelden voor. In dit protocol leest u de route als we als school om bepaalde reden geen onderwijs meer aan een kind kunnen bieden.
Klachtenregeling
School en ouders komen heel soms niet tot een oplossing voor een probleem. Ouders kunnen zich dan richten op de Klachtencommissie voor Christelijk onderwijs.
Klachtenprocedure
Bent u ontevreden over een aspect in de school, dan is de leerkracht het eerste aanspreekpunt. Komt u er samen niet uit dan kunt u contact opnemen met de directie of één van onze vertrouwenspersonen:
Marlene de Jong – m.dejong@ogamstelland.nl
Lilian Roos – l.roos@ogamstelland.nl
Mocht het bovenstaande niet afdoende zijn, dan kunt u de klachtenprocedure volgen.
Meldcode en meldplicht
Elke medewerker van een onderwijsinstelling is wettelijk verplicht bij signalen en/of vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling een stappenplan te volgen.